camifrankie

Okej, då kör vi igång på riktigt då! Denna blogg kommer att användas till att skriva om träning, mat och hälsa. Jag stävar efter en hälsosam livsstil, och vill gärna hjälpa så många som möjligt att hitta sin egen sunda livsstil. Jag gick en kurs i kostrådgivning i april, och ska gå fördjupningsdelen nu i oktober, och tanken är att dela med mig av den kunskap jag fått :) jag kommer även dela med mig lite av min vardag och hur mitt liv ser ut. Ska göra mitt bästaste att skriva varje dag :)

toppfrulle!

Kategori: Allmänt

eftersom jag gillar att variera mina frukostar har jag nu kommit på en annan som jag ska prova på imorrn. den är väldigt enkel! 2 kokta ägg på två knäckemackor och ett glas c-vitamin brus.

i detta fall har jag tagit leksands effektknäcke med surdeg&quinoa. ett knäckebröd ger 45kcal och ett ägg ca 73kcal. denna frukost blir alltså på 236kcal med 14,6g protein, 8,7g kolhydrater och 10,5g fett.

tidigare har jag bara ätit 2 kokta ägg utan bröd. men eftersom ägg innehåller typ alla nyttigheter utom c-vitamin och fibrer så slängde jag in brustabletten o knäcket som komplement för att få frukosten så optimal som möjligt :)

just detta bröd innehåller även zink, järn, magnesium och fosfor. och fibrer såklart! äggen innehåller A-vitamin, kalcium, zink, järn, folat och D-vitamin.

för mig som har lågt blodvärde är det kalasbra med järnrik mat så både denna och frukosten jag åt idag är kanoners! :)

om man vill så kan man även ha kaviar på mackorna eftersom det är gott tsm med ägg, och gör det mindre torrt. man får se till att inte ha för mycket bara eftersom kaviar innehåller en del socker.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: