camifrankie

Okej, då kör vi igång på riktigt då! Denna blogg kommer att användas till att skriva om träning, mat och hälsa. Jag stävar efter en hälsosam livsstil, och vill gärna hjälpa så många som möjligt att hitta sin egen sunda livsstil. Jag gick en kurs i kostrådgivning i april, och ska gå fördjupningsdelen nu i oktober, och tanken är att dela med mig av den kunskap jag fått :) jag kommer även dela med mig lite av min vardag och hur mitt liv ser ut. Ska göra mitt bästaste att skriva varje dag :)

Darwin, Northen Territory, Australien

Kategori: Allmänt

om vi ska fortsatta dar vi slutade, med var uppfattning av Australien till skillnad for hur det faktiskt ar, sa ska jag borja med att saga att australien ar jattestort, och olika overallt. eftersom det ar darwin jag spenderar min tid i sa ar det tyvarr bara darwin jag kan beratta om. om du hade tankt aka hit o kunna bada i havet sa ar det bara att vanda om eller fortsatta till nagon annan stans i landet. har badar man inte i havet. punkt. om du fortfarande inte forstar, sa badar INGEN NAGONSIN i havet har. vet att saker kan vara svara for oss svenskar att forsta. men nej, jag overdriver inte. kommer du till darwin sa kommer du inte att bada i havet. punkt. det finns pooler. och du kanske kan doppa fotterna, om du vagar. hela darwin ar omringat av hav, det ar fina strander overallt. men inte en enda manniska. man kan inte bada pga dodliga maneter o alla krokodiler. nej, darwin har inte hajar, utan maneter o krokodiler. vill du hellre do av en haj sa far du fortsatta soderut. lite grovt sagt kanske men ja, har finns det massa krokodiler helt enkelt. och nej, man ser dom inte overallt. jag har sett nagra pa "zoo". men inte i det fria. det ar som att aka runt bredvid skogarna hemma och forsoka fa syn pa en bjorn. brukar inte ga sa bra. men nej, du vill fortfarande inte bada i havet, OK? :) nu kanske ni tanker, okej, jag kanske inte kan bada da, men ligga pa stranden och sola da kanske.. ja, det skulle du kunna gora, fast jag tror inte att du klarar sa lange. jag fattade inte hur alla kunde vara sa bleka har nar de bor i ett sa varmt land. vi har over 30 grader har varje dag men folk ar inte bruna. de undviker solen helt enkelt. en anledning ar att man far cancer av alla leva i solen sa mycket. det ar riktigt vanligt att ha hudcancer har, men tydligen ar de inte sa farligt. maste in pa koll varje ar eller sa. fortfarande dock, inte kul att vara 20 o ha cancer. en annan anledning ar for att de ar sa himla hett! jag har forsokt pressa i solen for att vara lite brun nar jag kommer tillbaka hem, men njee, klarar ungefar en halvtimma kanske. i borjan klarade jag en kvart. svetten borjar rinna efter ca 1 min. darwin har regnperiod sep-april. under den tiden regnar det i stort sett hela tiden, sa da ar det nog inte sa roligt att aka hit. man bor aka runt juni-juli. da ar de som bast tror jag. april-september ar det torrperiod. men i borjan o slutet ar det fuktigt som satan i luften. det ar fuktigheten som gor att man svettas konstant o man maste duscha minst 2 ganger om dagen. varmen plus fuktigheten gor att ac:en ar din basta van har. det gar inte att sova utan ac pa i rummet, men ar for dyrt for att ha pa det nagon annan stans i huset, nagon annan tid pa dygnet. men klart kan man lyxa till de ibland nar man kanner att man inte pallar varmen langre. nagot positivt ar att man inte behover ga ut pa morgonen eller kolla pa nagon termometer, innan man kan bestamma sig for vad man ska ha for slags klader pa sig. det ar namligen samma varje dag. antingen klanning, shorts, kjol o linne. inget mer. ingen tid pa dygnet har du mojlighet att satta pa dig en troja, ett par leggins eller liknande. i juni juli kommer du kunna gora det, for da blir de lite kallare pa kvallarna. da kommer det att vara som kallast ca 15 grader eller na sadant. oklart. men sjalvklart varmt pa dagen! sa det ar jatte svart att veta innan du kommer vad du ska ha for klader med dig, eftersom det beror pa vilken manad och vart i australien du ska.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: