camifrankie

Okej, då kör vi igång på riktigt då! Denna blogg kommer att användas till att skriva om träning, mat och hälsa. Jag stävar efter en hälsosam livsstil, och vill gärna hjälpa så många som möjligt att hitta sin egen sunda livsstil. Jag gick en kurs i kostrådgivning i april, och ska gå fördjupningsdelen nu i oktober, och tanken är att dela med mig av den kunskap jag fått :) jag kommer även dela med mig lite av min vardag och hur mitt liv ser ut. Ska göra mitt bästaste att skriva varje dag :)

Gluten

Kategori: Mat

Glutenfria veckan går helt okej. Vi har 4 sädesslag i sverige, korn, råg, vete och havre. Samtliga förutom havre är gluten. Men eftersom de odlas och processas tsm innehåller havre också gluten. Man får köpa ett spec havregryn som haft en kontrollerad odling och process så att det inte innehåller gluten.

Gluten verkar finnas i rätt mycket. Det är inte bara att udvika bröd och pannkakor precis. Till och med på min BCAA står det att det kan innehålla gluten. Att vara allergist eller intolerant mot något kan verkligen inte vara enkelt. Känner mig rätt bortskämd som kan äta precis vad som helst när som helst och det enda jag behöver tänka på är vikten och de allmänna hälsoeffekterna.

Igår åt jag och Daniel ute i Uppsala. Jag tog en sallad med champinjoner, keso, sparris, kyckling, tomat, rödlök, paprika, isbergssallat, ruccola och gurka.

Sedan åt vi fruktsallad hemma som vi gjorde på satsumas, äpple, vindruvor, jordgubbar, hallon och asgod ananas :)

Jag ska jobba fre-mån, och jag har skrivit upp mig i pärmen för glutenfritt alla luncher och middagar i matsalen. Får se vad jag får för mat.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: