camifrankie

Okej, då kör vi igång på riktigt då! Denna blogg kommer att användas till att skriva om träning, mat och hälsa. Jag stävar efter en hälsosam livsstil, och vill gärna hjälpa så många som möjligt att hitta sin egen sunda livsstil. Jag gick en kurs i kostrådgivning i april, och ska gå fördjupningsdelen nu i oktober, och tanken är att dela med mig av den kunskap jag fått :) jag kommer även dela med mig lite av min vardag och hur mitt liv ser ut. Ska göra mitt bästaste att skriva varje dag :)

laktosvecka

Kategori: Mat

Den laktosfria veckan går helt okej hittills. Det måste vara jobbigt i början när man blivit laktosintolerant att ha koll på allt man kan äta. Jag var nära att ta filmjölk till mellanmål igår, men kom på mig själv. Antagligen kommer man nog dock in i det rätt fort om man väl är intolerant, och det värsta som brukar hända om man får i sig laktos är att man blir gasig och uppsvälld i magen.
 
Man kan bli laktosintolerant av att dricka för mycket mjölk, tex genom att dricka massa proteinshakes varje dag, så man får ha det i åtanke och dricka med måtta. Det gäller ju alltid såklart precis allt. Med måtta är alltid bäst.
 
Laktos är en dubbelbindning som sitter ihop och inte kan brytas ner i kroppen. För det behöver man ett enzym som heter laktas. Det bryter bindningen så att laktos kan brytas ner. De som är laktosintoleranta saknar alltså enzymet laktas. Det skulle kunna inträffa tillfälligt vid någon inflammation eller annat. 
 
Igår åt jag kiwi till melllanmål 3 tim efter lunch, sen till middagen kl 16 fick vi välja mellan pastaröra eller falafel. Pastaröran var laktos så jag var fast med nå knasiga falafelbullar som inte smakade någonting alls och hade konsistensen degklump. Till degklumparna fick jag iaf sallad i form av tomat, gurka, isbergssallat,  jordärtskocka mm. Kl 1915 åt jag ett litet äpple, ett päron och ett knäckebröd med kaviar till kvällsmål.
 
Jag slutade jobbet kl 20, då cyklade jag hem, bytte om, satte igång en tvätt, plockade ur disken och sen tig jag mig till västerås och gick på bio med dessi. Vi såg godzilla, den var rätt bra faktiskt. Måste se den gamla också. Till bion drack jag en loka med knasig glassmak. Känns mysko hur dom har fått till det där genom kemi.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: