camifrankie

Okej, då kör vi igång på riktigt då! Denna blogg kommer att användas till att skriva om träning, mat och hälsa. Jag stävar efter en hälsosam livsstil, och vill gärna hjälpa så många som möjligt att hitta sin egen sunda livsstil. Jag gick en kurs i kostrådgivning i april, och ska gå fördjupningsdelen nu i oktober, och tanken är att dela med mig av den kunskap jag fått :) jag kommer även dela med mig lite av min vardag och hur mitt liv ser ut. Ska göra mitt bästaste att skriva varje dag :)

resa sig upp, eller sitta kvar?

Kategori: Allmänt

jag sitter kvar ett tag till. har svårt att smälta allt som händer. visst är det lätt att göra misstag då och då. det är bara mänskligt. o visst är det lätt att slänga ur sig ord och meningar som man egentligen inte riktigt menar. mycket är så lätt att säga o skriva, men oändligt mycket svårare att ta tillbaka o få ogjort. det vi säger glöms oftast direkt bort av oss själva o betyder sällan så mycket. för dom som hör det däremot kan det betyda allt o hänga kvar i tankarna för evigt. det är svårt för den som har sagt att veta vad som lever kvar i den andres minne. och vi säger allt för lite till varandra om vad vi tänker på. alla vet ju att det är viktigt o smartast att alltid vara helt ärliga mot varandra o säga vad vi tycker o tänker på. men lika mycket vet vi att det inte är så vi gör.
en del är riktiga känslomänniskor och agerar utåt på allt de känner, medan andra håller det mesta inne och visar ytterst lite av alla känslor de har. jag tror det är viktigt att komma ihåg o tänka på det. det jobbiga för mig med känslomänniskor är att det inte går att säga saker i förtroende till dom. det funkar bra så länge man är på varandras goda sida, men så fort man ger anledning till känslomänniskan att vara irriterad, ledsen eller arg på en så läcker allt ut som man en gång sagt och trott ska hållas hemligt. nu kommer man ju då igen till dilemmat att man faktiskt ska ha varit helt ärlig från första början, för då hade inget behövt läckas ut. jag antar att känslomänniskorna är bättre med att förmedla allt de känner, och därför inte riktigt ha de där problemen.
jag tror att när man skvallrar på någon annans misstag, så är det viktigt att göra det av rätt anledning. inte för att i studens hetta hämnas utan i sådana fall göra det eftersom det är rätt sak att göra. allt man gör och säger är oftast okej, så länge man har goda avsikter.
det positiva med misstag är att man får möjligheten att förstå att man inte ska göra om dom. det räcker inte att höra det från någon annan att det är fel, utan att själv få konsekvenser av sina handlingar. det sätter ärr som gör att man kommer ihåg varför det är fel och ständigt påminner en att inte göra om dem. lika är det att ha fel på en fråga, eller bara diskutera något, det är hur bra som helst för att komma ihåg. annars flyter det bara förbi.
jag tror starkt på att bara låta sig skrämmas, och för ett tag vänta sig det värsta straffet, gör att man aldrig skulle göra om samma sak. jag skulle iaf vilja tro det. och därför också våga hoppas på att det är så detta kommer att sluta.
dags att resa sig upp..

Kommentarer


Kommentera inlägget här: