camifrankie

Okej, då kör vi igång på riktigt då! Denna blogg kommer att användas till att skriva om träning, mat och hälsa. Jag stävar efter en hälsosam livsstil, och vill gärna hjälpa så många som möjligt att hitta sin egen sunda livsstil. Jag gick en kurs i kostrådgivning i april, och ska gå fördjupningsdelen nu i oktober, och tanken är att dela med mig av den kunskap jag fått :) jag kommer även dela med mig lite av min vardag och hur mitt liv ser ut. Ska göra mitt bästaste att skriva varje dag :)

Älska träningsvärk!

Kategori: Träning

att vakna upp en morgon efter träning och inte ha träningsvärk är en besvikelse. jag slapp det idag. mina ben mår braaa. igår var jag till friskis med ferlin. jag körde en powerwalk på löpbandet. började med 2 graders lutning och hastigheten på 7. efter 5 min ökade jag till incline 3, efter 5min till ökade jag till 4 och efter ytterligare 5 till lutning 5. efter totalt 20 min sänkte jag farten till 6.5 och höjde lutningen till 8. höll så i 10 min och körde sedan på cool down i 2 min. alltså totalt 32min. 
 
när man springer på löpband ska man ha 1-2 i lutning, (minst 1) för att det ska bli som att springa ute. läste att man bara behöver lyfta fötterna och inte göra så mycket jobb om man har på lutning 0. 
 
sedan körde vi lite mage, utfall och andra övningar. typ alla mina träningskläder är i tvätten, så jag hade på mig ett par korta shorts vilket jag ångrade direkt. kände mig som ett riktigt fläsktroll. blä. precis när jag satt vid en maskin och bannade mig själv för mina fläsklår gick det förbi en kille och gav mig ett leende och en blick som sa "hej du, vill du följa med i min håla o ligga?" blää! enligt ferlin hade han spanat in mig innan. blää igen. jag som säger att det är på gymmet man ska ragga och hitta fina vältränade killar. njaa, kändes bara obekvämt när man sitter där svettig och känner sig fet. blä. hah :p
 
när vi var klara och skulle ta oss därifrån träffade jag på thomas. trodde han var strandsatt i soffan med sitt ben men klart han måste träna ;p 
 
Basta
 
efter träningen så bastade jag ett tag. såå skönt! när man bastar utsöndrar kroppen lyckoämnet serotoin, blodkärlen ska vidgas och blodet ska pumpa mer effektivt. hjärtat slår snabbare och blodtrycket sjunker en aning. alltså ska man både bli gladare och få starkare hjärta av att basta. nicee. att basta kan också lindra värk och kramper, och mjuka upp musklerna efter ett träningspass. hormonproduktion ska också sättas igång. halten av hormoner som sätter fart på ämnesomsättningen ökar. 
 
under bastubad ökar må bra-hormonet endorfin och efter ca 4 min i bastun har hudens temperatur stigit till 40 grader. då öppnas porerna och man börjar svettas. regelbunden bastning ska ge huden starkare barriär mot bakterier, ökad genomfuktning och snabbare återhämtning av vätskeförlust. att låta en välgörande hårinpackning verka i bastun ska göra under för håret!
 
man ska tydligen somna fortare och sova djupare om man bastar på kvällen. bara fördelar alltså :)
 
Löpning
 
igår kväll sprang jag med rugbylaget. det är brottning efter men det var så sent, jag hade ätit för dåligt innan och sovit sämst. var inte på topp för brottning så sprang de 5km och åkte hem o slängde i mig en smoothie. sov i 10 tim, skööönt och välbehövligt! om det nu är ett ord ^^ löpningen gick segt. kom fram på 31 min. inte direkt ok men kan kryssa av andra dagen på vecka 1 i mitt nya löpschema. har dessutom träningsvärk idag, lovely! :) 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: