camifrankie

Okej, då kör vi igång på riktigt då! Denna blogg kommer att användas till att skriva om träning, mat och hälsa. Jag stävar efter en hälsosam livsstil, och vill gärna hjälpa så många som möjligt att hitta sin egen sunda livsstil. Jag gick en kurs i kostrådgivning i april, och ska gå fördjupningsdelen nu i oktober, och tanken är att dela med mig av den kunskap jag fått :) jag kommer även dela med mig lite av min vardag och hur mitt liv ser ut. Ska göra mitt bästaste att skriva varje dag :)

Immunförsvaret

Kategori: Allmänt

jag googlade (som med det mesta) på immunförsvaret. vill hålla mig frisk, slippa förkylningar och ont i halsen. helst vill ja bli av med locken jag har för öronen sedan några veckor tillbaka. i alla fall fick jag en massa självklara svar, t ex att man behöver sömn och solljus, och att man ska äta nyttig kost. man ska inte stressa eller vara överviktig och så ska man proppa i sig antioxidanter. man ska också motionera. ja, allt det där ses liksom lite granna som en självklarhet för mig nu. 
 
några andra grejer jag fick fram var att ägg ger oss antikroppar som motverkar både virus och bakterier. vitlök stärker kroppens försvarsmekanismer och c-vitamin och zink stödjer immunförsvaret. kamomillte och basilika stimulerar immunförsvaret. probiotika ger starkare immunförsvar. det är nyttiga bakterier som lever i symbios med oss. det finns i naturligt syrade grönsaker och probiotiska mejeriprodukter. 
 
bra fetter som till exempel kokosfett, olivolja och sesamolja kan höja immunförsvaret. ett lågt järnvärde kan minska immunförsvaret så spec tjejer får se upp för den. kamomillte är lite lugnande och passar därför bra att dricka på kvällar eller när man känner sig stressad. 
 
man kan alltid hjälpa till med kosttillskott, men äter man nyttig mat med mineraler och vitaminer bör man inte behöva det. dock finns det självklart alltid undantag. jag har t ex lågt blodtryck och lågt blodvärde så kan vara bra för mig att äta järntabletter. försöker dock istället få i mig järnrik mat, tex blodpudding och leverpastej :) 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: