camifrankie

Okej, då kör vi igång på riktigt då! Denna blogg kommer att användas till att skriva om träning, mat och hälsa. Jag stävar efter en hälsosam livsstil, och vill gärna hjälpa så många som möjligt att hitta sin egen sunda livsstil. Jag gick en kurs i kostrådgivning i april, och ska gå fördjupningsdelen nu i oktober, och tanken är att dela med mig av den kunskap jag fått :) jag kommer även dela med mig lite av min vardag och hur mitt liv ser ut. Ska göra mitt bästaste att skriva varje dag :)

Löparschema

Kategori: Träning

i en hälsatidning idag så hittade jag två olika löparscheman. ett där man på 13e veckan ska springa milen på 50 min. snälla jatack ge mig :) man joggar/springer olika långt och i olika hastigheter osv 4 gånger i veckan. jag hängde upp kalendern och kryssade för första dagen på vecka ett idag. då skulle man småjogga i 30 min. så jag joggade på löpbandet på friskis och svettis ikväll. drog dit med christer efter jag slutat jobbet. hade på hastighet 9.0 hela tiden. kändes lagom. de första 5 minutrarna hade jag på lutning 2, sedan 1,5 i 20 min och sen 2 igen de sista 5 minutrarna. sedan avslutade jag med 2 min cool down. totalt kom jag 4,8km på 32 min. kan ju bli bättre men helt okej för en småjogg. 
 
med hjälp av det andra schemat tränar man upp sig ett antal veckor för att springa en halvmara. jag känner att jag spar det och försöker fullfölja det första först. lyckas jag med det så ska jag börja med det andra efter.
 
efter det körde jag lite styrkeövningar för axlar, armar och rygg. blev inte så många men ska dit imorrn igen med ulrika. vi har tänkt basta också, lovely! om inget kommer i vägen förstås. hoppas inte! imorrn kväll är det träning med rugbylaget också. förhoppningsvis är det löpning 5km som vanligt. då kan jag kryssa av nr 2 i mitt nya löparschema där man ska springa i 30 min. det borde ju bli lagom. 
 
så skönt att ha kommit igång med träningen igen. längtar till våren då man kan springa ordentligt. liksom bara ta på sig löparskorna och dra ut! :)
 
sedan jag började med mitt hälsosammare liv och en bättre kost i onsdags så har jag tränat 4 dagar av 7. onsdag- löpning med rugbyn, lördag- friskis i gävle, måndag- friskis hemma, tisdag- friskis. har delat ut dagarna bra över veckan och fått med styrketräning. smånöjd med mig själv :) 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: